8/24/2012

BRUSH EXPLORATIONS

UN TRAIT DE PINCEAU / ONE BRUSH STROKE



"SINGING BOW" / NFS

(ENGLISH VERSION FOLLOWS)
"NUIT BLANCHE" / SOLD

Quand on arrive à faire taire le mental, c'est fou ce que l'encre et le pinceau peuvent créer! Il suffit d'un page blanche et d'un pinceau -idéalement fait main d'écorce de cèdre- trempé dans l'encre de Chine merveilleusement noire, un temps d'arrêt, un silence, et puis le pinceau se met à danser sur le blanc du papier. Un seul trait de pinceau et c'est fini avant même qu'on s'en rende compte.

J'aime bien ce que Jack Wise, artiste canadien, disait en toute humilité: "If a (...) composition has some really raw bad stuff in it, then I take responsibility for that but if something comes through that's creatively unique, then as the Japanese say "Muga" / "It's not I who do this", it's a larger self which we are all composed".



"MYSTERIOUS WIND" / SOLD
When you succeed at shutting off the mental process, it's amazing what the brush -ideally a handmade cedar bark brush- dipped in the unbelievably black Chinese ink can achieve on the whiteness of the page! Hold on, wait in silence and the brush starts dancing on the white of the paper. One brushstroke and it's over before you know it!

I like what Jack Wise, Canadian artist, was saying: "If a (...) composition has some really raw bad stuff in it, then I take responsibility for that but if something comes through that's creatively unique, then as the Japanese say "Muga" / "It's not I who do this", it's a larger self which we are all composed".


PURE ABSTRACTION
(POUR UNE VERSION EN FRANÇAIS, VOIR PLUS BAS)

I never imagined that I had any abstract fibers in me until I was exposed to Lila Lewis Irving’s  powerful and moving “non-objective abstractions”.

"GOLDEN POND" , 18" X 18"/ SOLD
Acrylic, with its textural viscosity, is the perfect medium to support such abstraction. The paint is barely diluted before being poured on paper or canvas, which allows me to move it and shape it following my intuition and paying constant attention to what is happening rather than imposing and pursuing my own intention.

The essential –and the challenge- of this approach which so strongly attracts me is to empty the mind and maintain this meditative state so the gesture can manifest itself  freely.


NOTE Since my signature is in the back of the paintings, you can hang them the way you want.


"MAYBE", 10" X 20" / SOLD
Je n’aurais jamais cru que j’avais au fond de moi un quelconque potentiel d’abstraction jusqu’à ce que je découvre l’émouvant pouvoir des “abstractions non-objectives” de Lila Lewis Irving.

Par sa viscosité, l’acrylique se prête merveilleusement bien à cette exploration texturale abstraite. La peinture est à peine diluée avant d’être versée sur le papier ou la toile, ce qui me permet de la déplacer et de lui donner forme en suivant mon intuition et en portant une constante attention à ce qui survient plutôt qu’en cherchant à imposer et poursuivre ma propre intention.

L’essentiel –et le défi- de cette approche qui m’attire tant est de faire le vide mentalement et de maintenir cet état méditatif pour que le geste puisse se manifester sans contrainte.

NOTE  Étant signés à l’endos, mes tableaux pourront être suspendus
comme bon vous semblera.

"LE BATEAU IVRE" "MY BOAT HAS BEEN DRINKING",
20" X 30" / SOLD