10/28/2012

DÉMARCHE ARTISTIQUE - CLAY PROCESS


(POUR UNE VERSION EN FRANÇAIS, VOIR PLUS BAS)

I approach clay with attention rather than intention and only have a vague idea of what the final object might look like. It is by paying attention to how clay responds to manipulations that I can see the new object coming to life, the form suggesting itself through the different stages of the shaping process. I like to think I work in collaboration with clay.


Details are addressed with care, taking the time needed to resolve any issues the best I can at this point in time. Glazing is also a very important step: each object, in its uniqueness, requires a surface decoration that –hopefully- will add up to a harmonious whole, taking into account the atmospheric reduction of a wood firing kiln as well as the large part played by toasting flames and melting ash. Finally, I surrender my clay objects to the fire never knowing what to expect while hoping, all through the intense hours of stoking, for unpredictable surprises!

J’approche l'argile avec attention plutôt qu'avec intention. Je n'ai au départ qu'une vague idée de ce dont l'objet aura l'air en bout de ligne. C'est en portant attention à la façon dont l'argile répond à la manipulation que je vois la forme de l'objet se suggérer aux différentes étapes du façonnage. J'aime croire que je travaille en collaboration avec l'argile.

Je soigne les détails, prends le temps nécessaire pour résoudre les problèmes au meilleur de ma connaissance. La décoration est une étape très importante : chaque objet est unique et sa surface demande donc un traitement qui, je l'espère, en fera un tout harmonieux. Je garde en tête la réduction atmosphérique du four à bois, les flammes qui caresseront et rôtiront l'objet et les cendres qui, en fondant, se transformeront en une glaçure naturelle. Je confie mes objets d'argile au feu sans jamais vraiment savoir à quoi m'attendre mais espérant, tout au long des intenses heures de cuisson, d’heureuses surprises!